Zawodowe uprawianie sportu w XXI wieku wiąże się z wielkim poświęceniem. Pot i łzy wylewane podczas żmudnych treningów mają za zadanie, pozytywnie przełożyć się na osiągane rezultaty na arenach międzynarodowych. Co więcej, aktualnie sport pełni bardzo ważną rolę w życiu wielu osób, które nie zajmują się nim zawodowo. Trening to sposób na odstresowanie, odcięcie się od zgiełku miasta oraz przede wszystkim czas poświęcony na samorealizację. Nie powinno więc zatem dziwić, że zarówno zawodowi piłkarze, jak i amatorzy tego sportu, coraz częściej interesują się również tematem odzieży treningowej i sportowej mody.
Zmieniające się trendy
Przez wiele lat orężem mody na murawach były buty. Korki – popularne piłkarskie obuwie było traktowane przez piłkarzy jako dodatek, dzięki któremu będą mogli wyrazić siebie. Z czasem światowe koncerny zaczęły produkować tak wiele modeli korków, że niemal każdy zawodnik posiadał własny model, który najlepiej wyrażał jego osobę. Znacząco przyczyniło się to do zmienienia ciężaru gry na inny element piłkarskiego wyglądu. Większą uwagę zaczęto poświęcać strojom piłkarskim, które zaczęły przyjmować rolę przestrzeni, w której zarówno zawodnicy, jak i kluby będą mogły przemycić do swojego wizerunku odrobinę sztuki i nowoczesności.
Odzież jako biznesowy fundament
Najlepsze kluby świata prześcigają się obecnie w tym, kto będzie miał ładniejszy i bardziej pomysłowy strój. Oczywiście, biorąc pod uwagę cel sportu brzmi to dość abstrakcyjnie. Należy jednak pamiętać, że futbol stał się obecnie jednym, wielkim przedsiębiorstwem. Kluby muszą dbać o swój wizerunek i zdobywać serca rzeszy kibiców. Jednym z elementarnych zachowań, które mają na celu przedłużyć więź z fanami oraz pomóc w budowaniu swojej marki stały się piłkarskie tournee organizowane w czasie sportowych wakacji. Drużyny wybierają się na obozy i rozgrywają podczas ich trwania mecze towarzyskie. Nie są to jednak tylko i wyłącznie wycieczki krajoznawcze. Za miejsca tych tournee wybiera się kraje, w których odnotowuje się największy przyrost kibiców dla danego klubu. Ogromny wzrost zainteresowania piłką nożną oraz rewolucyjny rozwój branży odzieżowej, stricte związanej ze sprzedażą strojów sportowych znacząco przyczynił się, że w większości przypadków światowi hegemonii futbolu za cel swoich podróży wybierają kraje położone w Azji. Ten rynek jest nie tylko miejscem zgromadzenia ogromnej rzeszy fanów, ale i przede wszystkim biznesowym partnerem, bowiem sprzedaż strojów piłkarskich jest w tym miejscu zdecydowanie większa niż w krajach Europy Zachodniej.
Element artyzmu
Wracając do mody sportowej. Należy zauważyć, że w ostatnich latach wyraźnym trendem był powrót do klasyki. Stroje piłkarskie łudząco przypominają te z końcówki ubiegłego wieku. Jednak zostały one poddane odrestaurowaniu. Odzież sportowa przestała pełnić tylko i wyłącznie swoje funkcjonalne zadania, ale stała się przedmiotem, które śmiało można porównać do sztuki. Użycie tego określenia absolutnie nie znaczy o szaleństwie. Szata graficzna strojów piłkarskich jest obecnie projektowana przez światowych artystów, którzy współpracują z największymi markami odzieżowymi na świecie. Stroje piłkarskie oprócz herbu, numeru oraz nazwiska zawodnika pełnią zadanie przekazania pewnej treści. Najczęściej jest ona stricte utożsamiana z klubem, z regionem lub krajem. Przykłady można mnożyć. Chyba najlepszym uwidocznieniem tego procesu jest wizerunek husarii na koszulkach reprezentantów Polski w piłce nożnej sprzed kilku lat. W piłce klubowej często oprócz tradycyjnych barw, które przez lata funkcjonowania klubu przybrały rangę symbolu, często stroje piłkarskie zawierają element, który jest szczególnie ważny dla prezesów klubu, bądź też ideologii, z którą utożsamia się drużyna. Tak w ten sposób drużyna SSC Napoli wybiegała na boiska włoskiej Serie A w koszulkach i spodenkach w kolorystyce moro. Było to oczywiste nawiązanie do waleczności zawodników z Neapolu oraz mentalności twardych, przysłowiowo nie do ruszenia ludzi spod Wezuwiusza. Zatem stroje piłkarskie pełnią w futbolu niebagatelną rolę. Są inspirację, historią, ideą, a także sztuką, z którą mogą się utożsamiać zarówno profesjonalni piłkarze, zakładający barwy swoich drużyn, oraz piłkarze-amatorzy lub kibice, którzy mogą kupować takie stroje piłkarskie, jakie im się tylko podobają i wychodzić w nich w weekendowe popołudnia na murawę, aby wraz z przyjaciółmi poczuć namacalnie futbolowe emocje.